Podróżując koleją z
Olsztyna do Ełku przez Szczytno, Pisz a dokładniej Szynobusem Przewozy
Regionalne, można skosztować „przyjemności” z nieco dłuższej podróży niż trasą
przez Korsze, Giżycko. Przy nabyciu biletu na pociąg Przewozy Regionalne
relacji Olsztyn – Ełk przez Pisz, kasjer lekko się zdziwił, że jest chętny na
przejazd taką trasą do Ełku (szczegóły przy końcu tekstu).
Planowy odjazd pociągu z Olsztyna do
Ełku godz. 17. 31 z peronu pierwszego. Szynobus po przybyciu ze stacji Szczytno
o godz. 17. 22 przechodzi na relację do Ełku ( 9 minut postoju). Po planowym odjeździe
i przy dość względnej szybkości, szynobus mija kolejne przystanki i mijanki,
gdzie widać wyremontowane perony, kamery, jednym słowem super widoki. Ilość
podróżnych średnia, ale jest dość gwarno. Po przybyciu do stacji Szczytno,
gdzie szynobus ma planowy postój i mijankę z pociągiem z Piszu do Olsztyna
(szynobus) Na stacji Szczytno nie ma zbyt wielkiego ruchu. „ Gruzy ” dawnej
parowozowni przypominają, iż w Szczytnie było słychać gwizd parowozów, a także
przejazdy dalekobieżnych pociągów w kierunkach do Lublina, Gdyni, Raciborza,
Białegostoku, Ostrołęki, Ełku, Suwałk, a także lokalnych do Nidzicy czy Czerwonki
przez Biskupiec Reszelski. A dziś jedynie Przewozy Regionalne uruchamiają połączenia
ze Szczytna do Olsztyna, Ełku czy na Lotnisko Szymany. Po odjeździe z peronu
drugiego (pierwszy chyba jest nieużywany?) szybkość szynobusu ostygła, mijane kolejne przystanki
osobowe bez koloru, szare i jakby zapomniane. Możliwość mijanki na tym odcinku
aż w Piszu. W Rucianej Nida, gdzie dawniej była stacja i gdzie docierał pociąg
osobowy relacji Ełk – Ruciane Nida (nocną porą), gdzie miało miejsce planowe
mijanki wielu pociągów osobowych i pospiesznych ( Racibórz – Ełk) - dziś jedynie,
jako przystanek osobowy. Po dojechaniu
planowo do stacji Pisz w pociągu zrobiło się luźno, gwar jakby ucichł. Wieczór
opanował widoki z okna szynobusu, a szybkość pojazdu osiągnęła minimalną możliwość
poruszania się po szlaku do Ełku. W Piszu wysiadła spora gromadka podróżnych, a
pozostała część osób wysiadła na przystanku Biała Piska (dawniej ważna stacja
kolejowa) i w Drygałach. Ilość podróżnych, którzy kontynuowali podróż do Ełku 2
osoby ( jedna osoba dosiadła w Białej Piska lub Drygały) i tak mijając kolejne
przystanki (Bajtkowo, gdzie miała miejsce mijanka pociągów) szynobus dojechał
planowo o godz. 21. 10 do stacji docelowej Ełk.
Te lekkie zdziwienie kasjera w Olsztynie,
o pomyśle jazdy do Ełku miało swoje odbicie na odcinku Pisz – Ełk, gdzie, jako
jedyny podróżny, który pokonałem całą trasę Szynobusem. Owszem była inna możliwość
podróży do Ełku, pociągiem TLK Rybak relacji Szczecin Gł. – Białystok przez
Korsze, ale trzeba byłoby oczekiwać w Olsztynie ponad 1,5 godziny i cena o
wiele większa niż w osobowym, a czas dojazdu zbliżony (TLK w Ełku przyjazd o
21.20). Piękna trasa Olsztyn – Szczytno – Pisz – Ełk, zapomniana na odcinku Szczytno
– Ełk mogłaby być alternatywą dla szybszej trasy przez Korsze. Podobno istnieją
plany remontu kapitalnego odcina od Szczytna do Ełku (do 100 km / h). A
przecież szybki dojazd do Lotniska Szymany z Ełku i innych miast mazurskich
jest możliwy tylko tym odcinkiem kolejowym. Dojazd pociągiem do wschodniej
części województwa Warmińsko – Mazurskiego jest utrudniony, zbyt mała liczba pociągów,
nieczynne trasy kolejowe, brak możliwości dojazdu oraz szybkość rozkładowa nie
zachęcają do podróżowania pociągiem do takich miejsc turystycznych jak Pisz,
Ruciane Nida, Mikołajki, Mrągowo, Ełk czy Olecko i Gołdap.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz