Szukaj na tym blogu

wtorek, 25 lipca 2017

Parowóz Pt 47 65 po mazurskich torach - Fakty i Mity




     Stacja Ełk – Osobowa w niedzielne popołudnie 23 lipca 2017 r. – trzeci peron tor 9, z opóźnieniem ok. 10 minut, ( planowy przyjazd 16.13) wjeżdża pociąg turystyczny o pięknej nazwie „ Mazury ” relacji Olsztyn Gł. przez Korsze, Giżycko z godzinnym wg rozkładu jazdy postojem na stacji Ełk – Osobowa, dalsza podróż tego pociągu to powrót do stacji Olsztyn Gł. ( planowy odjazd 17.13) przez Pisz, Szczytno ( ciekawostka, lokomotywa bez potrzeby zmiany kierunku jazdy i obracania się na obrotnicy) przodem do kierunku jazdy. Piękna lokomotywa parowa Pt 47 65 z Parowozowni Wolsztyn (woj. wielkopolskie) + 4 wagony osobowe stacji macierzystej Toruń, w historycznym malowaniu z lat 70 i 80 tych, XX w., gdy tylko takie obowiązywało wówczas w taborze kolejowym jedynego przewoźnika PKP.

      Taka atrakcja turystyczna jest powrotem do wspomnień z przed lat, gdy jeszcze takie widoki były normalnością na ełckiej stacji, gdzie funkcjonowała Parowozownia i zaplecze techniczne, warsztatowe utrzymania taboru wagonowego. Elektryfikacja dotarła do stacji Ełk 6 grudnia 1990 r. z kierunku Białegostoku, a zatem znaczenie lokomotywowni w Ełku zaczęło maleć, lokomotywy parowe szły w odstawkę, ruch pociągów przejęły spalinowozy i elektrowozy. W szybkim tempie też topniały ilości pociągów pasażerskich i towarowych, zamykano linie kolejowe. Początek XXI w. to powolne zamykanie wielu jednostek kolejowych funkcjonujących jeszcze na stacji Ełk, a reforma kolejowa i stworzenie nowych spółek, które miały swoje oddziały w odległych miastach – Białystok i Olsztyn, zrobiło swoje, zniknęły służby kolejowe z widoków ełckiego węzła kolejowego ( pozostała niewielka liczba pracowników). Lokomotywownia została zamknięta na cztery spusty, budynki i opustoszałe tory straszą dziś, serce kraje się na ten widok, gdy obrotnica nie pracuje, a tablice na lokomotywowni informują, iż nie można zbliżać się na odległość 5 m od budynku, bo grozi zawaleniem. A tereny dawnej wagonowni (tory postojowe 15, 17 i 19) zarastają chwastami. Jednak widok pociągu turystycznego z parowozem, który zawitał na stację Ełk daje możliwość wspomnień z lat wielkości ełckiego węzła i nasuwa się pytanie, dlaczego w Ełku nie powstała podobna komórka turystyczna jak ta, co organizuje takie piękne kursy pociągiem retro po pięknych okolicach Mazur, Warmii, Pomorza, Wielkopolski i innych rejonach kraju. Oczywiście istnieją w Ełku stowarzyszenia pozarządowe, które organizują imprezy kolejowe, ale takie jak przejazd pociągiem retro jest unikatem na ziemi mazurskiej. Szacunek dla braci Mirosława i Adama Sawczyńskich, którzy promują historię ełckiego kolejnictwa. Niedzielna impreza spotkała się z dużym zainteresowaniem mieszkańców Ełku, dorosłych i dzieci, i oczywiście turystów jak też i sympatyków kolejnictwa.  
    
        Zatem jest potrzeba organizowania podobnych imprez kolejowych, nie tylko o znaczeniu lokalnym. To dobry kierunek na promowanie miasta Ełk, a także na ożywienie znaczenia stacji osobowej, gdy w planach jest budowa Rail Baltica, elektryfikacja odcinka Ełk – Korsze, remont linii Ełk – Szczytno, a przez to przyspieszyłoby pomysł ożywienia linii kolejowych Ełk – Czerwonka, Ełk – Gołdap.

autor Sławomir Stankiewicz
25 07 2017    


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz