Stacja Ełk Osobowa sprzed kilku lat, dziś już w historycznym pejzażu. Zdjęcia z archiwum blogu Ełk stolica Mazur z opisem. Obecnie trwa całkowita przebudowa stacji Ełk Osobowa i Ełk Towarowa. Można powiedzieć, że nowe oblicze stacji jest realizowane od podstaw. Zmienią się perony, będą dłuższe i wyższe, a tory towarowe będą dopasowane do pociągów o długości do 750 m. Przebudowa jest związana z projektem Rail Baltica, a zatem przez Ełk będą jeździły pociągi międzynarodowe. Zyska także kolej regionalna, choć szumne zapowiedzi uruchomienia połączeń z zapomnianą stacją Gołdap i z Ełku w kierunku Orzysza, Mikołajek, jakby obniżyły loty. Miejmy nadzieję, że nie tylko kolej dalekobieżna będzie dostępna na stacji Ełk Osobowa w nowoczesnym wydaniu.
dodano 25 08 2022 r.
autor Sławomir Stankiewicz
Widok na dworzec kolejowy w historycznym już wydaniu, gdzie jeszcze w latach 90 - tych XX w. tętniło życie pasażerskie nie tylko w dzień, ale także i w nocnej porze, gdy kurowały pociągi praktycznie w każdym kierunku.
Dworzec Kolejowy od strony ulicy J. Dąbrowskiego. Widoczne są autobusy PKS wówczas plac przed dworcem służył głównie jako miejsce odjazdu lokalnych i dalekobieżnych. Dziś nie ma już tylu połączeń lokalnych, przybyło też wielu przewoźników. Nie istnieje już kasa biletowa ( autobusowa ) na dworcu, a miejscem odjazdu są przystanki autobusowe wzdłuż ul. Dąbrowskiego.
Wraki ełckich parowozów odstawionych na dawnym kanale przy parowozowni, gdzie dokonywano napraw wagonów Bipa przynależnych do stacji Ełk. W latach 80 - tych XX w. Składy piętrusów i parowozów były podstawowym środkiem podroży na lokalnych liniach Węzła Ełckiego.
Dawny budynek warsztatu WGW o w Ełku, gdzie dokonywano napraw wagonów osobowych i towarowych. Na pierwszym planie tory odstawcze, gdzie odpoczywały składy pasażerskie przed kolejną jazdą. Tory 15, 17 i 19 były wykorzystywane do postoju, gdzie także wodowano i sprzątano, a także dokonywano drobnych napraw bez wyłączenia wagonów z ruchu.
Miejsce nawęglania wyciąg szybowy systemu Teudloffa parowozów po zakończeniu jazdy, także kanał oczystkowy Parowozowni Ełk.
Była Lokomotywownia ( Parowozownia ) w Ełku, gdzie obrządzano lokomotywy parowe i spalinowe. Dziś budynek jest niedostępny, rozebrano część planowanej elektrowozowni, tutaj w tych murach działo się bardzo wiele. Lokomotywownia była samodzielną jednostką kolejową, do czasu połączenia z Zakładem Taboru w Białymstoku.
Nowe oblicze dworca kolejowego, gdzie podróżni mogą oczekiwać na odjazdy pociągów osobowych.. Dworzec otrzymał nową oprawę, czynny także jest hostel, gdzie można przenocować, Brak jednak jest lokalu typu kawiarni czy restauracji. Dawniej czynna była jadłodajnia non stop.
Żurawie wodne do na-wodowania parowozów, ale także i spalinowozów SP 45 czy SP 42. Żurawie są historyczną wizytówką stacji Ełk, a ich lokalizacja to peron 2, tor 1 i tor 5. W głębi widok na lokomotywownię w Ełku.
Lokomotywa SU 46 - 004 PKP Cargo, dawniej przydzielona była do MD Olsztyn, w Ełku często gościła obsługując pociągi pasażerskie jak i towarowe, dziś fizycznie już nie istnieje.
Szynobus Polregio Olsztyn na stacji Ełk, era tych pojazdów skutecznie wyparła klasyczne wagony osobowe spółki Polregio.
Stacja Ełk od strony peronów ( zdjęcie robione z 3 peronu ), taki widok to już historyczne wydarzenie.
Lokomotywa SU 45 - 115 w służbie PKP IC oczekuje na podjęcie pociągu spółki na odcinku Ełk - Korsze, gdzie jest tzw. bez-drucie, dziś odcinek Ełk - Giżycko jest w przebudowie, a Giżycko - Korsze na etapie projektowania.
Kolejna lokomotywa spalinowa SU 45 - 168 oczekująca na podjęcie pociągu pospiesznego,. Wówczas zmiany lokomotyw następowały na stacji Ełk i Korsze, co przyczyniało się do wydłużenia czasu jazdy na szlaku Białystok - Olsztyn. Pomimo tego, istniał wówczas klimat jazdy takim składem, gdzie słychać było charakterystyczne opukiwanie młotków przez rewidentów taboru, Dziś tego już nie ma zarówno na stacji Ełk ( jeszcze istnieje służba rewidenta Polergio ) i stacji Korsze.
Gościnnie parowóz Pt 47 65 z Parowozowni Wolsztyn na stacji Ełk Osobowa - lipiec 2019. Jeszcze w planach ełckiej parowozowni w latach 90 - tych XX w. istniał pomysł skansenu na terenie byłej parowozowni. Jednak zakończyło się tylko na pomyśle, a szkoda, gdyż istniał potencjał na podobny projekt jaki do dziś istnieje w Wolsztynie. Klimat lokalnych linii kolejowych temu bardzo sprzyjał, ale zwyciężyła opcja zniszcz, zaorał.
SU 160 - 007 PKP IC jako " nowoczesność " na stacji Ełk Osobowa. Gdy te lokomotywy przejęły pracę od SU 45, na odcinku Ełk - Korsze, to prowadzą do dziś na szlaku Białystok - Olsztyn ruch pociągów PKP IC. Rożnie bywa z tym nowoczesnym taborem, lokomotywy tej serii często ulegają awariom, co skutkuje dużymi opóźnieniami. W zamian tych lokomotyw można spotkać na pociągach takie lokomotywy jak ST 48, SM 42 czy SU 42. Szybkość tych zamienników także skutkuje opóźnieniami. Gorzej jest podczas sezonu ogrzewania składów. Wówczas istnieją kombinacje że do Ełku przyjeżdża pociąg na EU 07 a od Ełku ciągnie lokomotywa spalinowa. Trwająca przebudowa linii 38 powinna poprawić przejazd pociągów dalekobieżnych.
Na zakończenie ciekawostka turystyczna parowóz Px 48 - 1752 Muzeum Historyczne, dawniej EKD. jako pociąg turystyczny do stacji Sypitki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz