Szukaj na tym blogu

wtorek, 11 lipca 2023

35 / 23 Stacja Ełk Osobowa 26 styczeń 2023 – przebudowa w ramach Rail Baltica – fotoreportaż z 26 01 2023 r. z opisem. Mój Ełk 2.0

 Czas mija dosyć szybko, mamy końcówkę stycznia 2023 r. a zatem do ukończenia wg planu przebudowy stacji Ełk osobowa i towarowa pozostało niespełna rok. Termin oddania do użytku stacji mija dokładnie 31 grudnia 2023 r. Teraz podczas zimy prace budowlane są spowolnione, ale gdzie tylko można są prowadzone roboty w ramach projektu Rail Baltica. Widać postępy, teraz głównym frontem prac na stacji Ełk osobowa jest finalizacja budowy 3 peronu, gdzie zapewne zostanie wkrótce przekierowany ruch pociągów z kierunku Białegostoku i Olsztyna przez Pisz, a także ruchu towarowego do Olecka i Orzysza. Trwa też przebudowa wiaduktu kolejowego nad ulicą Suwalską, gdzie jest zamknięty całkowicie ruch samochodowy. Zapewne mieszkańcy i goście mają utrudnienia w poruszaniu się samochodami po mieście, także piesi i rowerzyści. Jednak jak będzie projekt ukończony, to zapewne warunki przejezdne będą krótko mówiąc, o wiele lepsze. Trwa również przebudowa linii kolejowej do Giżycka, może również poprawi się, jakość podróżowania w kierunku zachodnim i północnym kraju. Oby też w kręgu zainteresowania znalazły się linie kolejowe do Czerwonki i Gołdapi ludzi, którzy będą się starać o miejsca w Sejmie, Senacie i we władzach samorządowych województwa warmińsko – mazurskiego.

zdjęcia z 26 stycznia 2023 r.

Sławomir Stankiewicz
autor blogów
Ełk stolica Mazur, Mój Ełk


Żurawie wodne jeszcze na swoich miejscach, ale to tylko kwestia czasu aby zmienił się taki widok. W tle zdjęcia nieremontowana jeszcze część stacji osobowej, 1 i 2 peron.


Widok od strony toru 6 przy peronie 1, cisza i spokój przed wiosennym natłokiem prac budowlanych.


Rzut okiem na 3 peron, gdzie widać finalizację przebudowy. Zapewne niedługo peron będzie główną sceną dla pociągów pasażerskich, aż do momentu ukończenia budowy peronów 1 i 2.


Widok na pierwszą wiatę 3 peronu od strony tunelu, gdzie będą schody i winda dla podróżnych z większym bagażem i niepełnosprawnych, oraz dla wózków dziecięcych.


Widok w kierunku rzeki Ełk, gdzie także jest przebudowywany wiadukt kolejowy. Te czynne jeszcze tory 1 i 2 znikną z obrazu stacji w takim malowaniu.


“Stara” część peronów 1 i 2, widok taki zniknie wkrótce z obrazu stacji.


Widok na peron 3, z peronu 2.


Widok z innej perspektywy na wiatę przy peronie 3. Jak widać jest jeszcze trochę do zrobienia, ale wkrótce wiosna to i prace budowlane przyspieszą.


Widok ten wkrótce przejdzie do bogatej historii węzła kolejowego w Ełku. Tylko 2 tory są przejezdne to tor 6 przy peronie 1 i tor 1 przy peronie 2, tor 2 przy peronie 1 tylko do odjazdu pociągów {częściowo rozebrany} w kierunku Grajewa i Pisza.


Widok na tor 6 i tor 1 po których może oblecieć lokomotywa od pociągów pasażerskich.


Widok w kierunku rampy kolejowej, gdzie istnieje do dziś budynek, w którym miejsce miał posterunek rewizji wagonów osobowych, gdzie na jednej z czterech zmian, mogło pracować do 8 osób przy przyjmowaniu i odprawianiu pociągów osobowych ( dziś został tylko 1 rewident taboru do obsługi pociągów Polregio ), Po za pracownikami turnusowymi, pracowała także obsługa tzw. dzienna przy naprawie bez wyłączenia wagonów z ruchu. Także tutaj swoje miejsce miały drużyny manewrowe zatrudniane na stacji Ełk osobowa.


Widok na nowe rozjazdy, a także na nastawnię dysponującą jeszcze ruchem pociągów.


Widok z nowego peronu 3 w kierunku budynku zlikwidowanego na początku XXI w. warsztatu naprawczego wagonów towarowych i osobowych przy WGW o/ w Ełku. Głębiej zdjęcia widok na byłą lokomotywownię w Ełku.


Obecny widok od strony 3 peronu w kierunku byłej lokomotywowni / parowozowni w Ełku.


Widok z 3 peronu w kierunku terenów Muzeum Historycznego w Ełku na osiedlu Zatorze.


Widok na perony i dworzec kolejowy od strony osiedla Zatorze.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz