Szukaj na tym blogu

środa, 27 września 2023

Stacja Ełk Osobowy - rozkład jazdy 1985 - 1986 - relacje, składy, lokomotywy, drużyny i ciekawostki - Fakty i Mity



           Stacja Ełk – część pasażerska, jako oddzielna stacja, jeszcze do końca lat 80 – tych XX wieku, była ważnym centrum przesiadkowym, a także stacją początkową i końcowa dla wielu pociągów osobowych a zatem do końca czasu PRL. Z początkiem zmian ustrojowych, gdy gospodarka Polski dotknęła wolnego rynku, także i na kolei następowały ogromne zmiany systemowe. Zaczęto zamykać z dnia na dzień, wiele linii kolejowych o lokalnym znaczeniu, a według nowych władz, nierentownych. W ślad za ograniczaniem ruchu kolejowego, zwłaszcza pasażerskiego, cięto relacje pociągów jak papier nożyczkami. Padło wówczas wiele połączeń dających dojazdy do pracy czy szkół, także wskutek likwidacji wielu zakładów pracy, co ograniczyło liczbę podróżnych.   Nagle okazało się też, że jest za dużo pracowników w różnych zakładach kolejowych takich jak: lokomotywownia, wagonownia, służb ruchowo – handlowych czy zabezpieczenia ruchu. Zamykano posterunki ruchu i handlu na mniejszych stacjach lub mocno ograniczając znaczenie poszczególnych stacyjek. Z czasem zamykano całe linie kolejowe dla ruchu pasażerskiego lub mocno cięto liczbę pociągów pasażerskich. Zmieniano strukturę organizacyjną poszczególnych zakładów pracy kolejarzy, służbę wagonową i lokomotywownię połączono w Zakład Taboru z siedzibą w Białymstoku, de facto lokomotywownie w Ełku, jako samodzielny zakład pracy, co z czasem doprowadziło do fizycznej likwidacji lokomotywowni z piękną kartą historii stacji Ełk. Z czasem rozdzielono przewozy pasażerskie i towarowe na osobne zakłady kolejowe, aby ostatecznie podzielić na wiele spółek i spółeczek. Na fundamentach PKP powstało wielu przewoźników wraz z zapleczem technicznym, własnym taborem i pracownikami przynależnych do tych spółek. Na stacji Ełk zniknęły wagony przynależne do tutejszej stacji osobowej, warsztat do naprawy wagonów osobowych i towarowych, także lokomotywownia została zamknięta a lokomotywy rozjechały się w kilku kierunkach. Stacja Ełk – osobowa stała się stacją przejściową lub krótkiego postoju, z wyjątkiem kilku pociągów, które nocowały tu, aby mogły odjechać rano w kierunku Olsztyna czy Białegostoku. Tak w skrócie wygląda historia od lat 80 – tych do dnia dzisiejszego. Kiedy to stacja Ełk przechodzi całkowitą przebudową zarówno części towarowej jak i osobowej? Przebudowa w ramach korytarza Rail Baltica, gdzie pociągi osiągną duże prędkości, co może zwiększyć ilość pociągów. Istnieje też światełko nadziei na powrót pociągów lokalnych na nieczynnych liniach kolejowych 223 i 41, o ile będzie zgoda zarówno władz samorządowych jak i państwowych, choć na dzień dzisiejszy oprócz czynnych linii kolejowych to daleka droga do wzrostu znaczenia ruchu lokalnego ełckiego węzła kolejowego. Zatem czas na historię znaczenia węzła na stacji Ełk osobowa w latach 1985 – 1986 w obowiązującym wówczas rozkładzie jazdy. Będzie to opis ruchu dobowego latem 1985 r. na stacji Ełk osobowa zarówno przyjazdów i odjazdów pociągów pasażerskich wraz z opisem, jakie lokomotywy, składy pasażerskie, drużyny konduktorskie oraz ciekawostek, prawdopodobnie nigdzie niezapisanych. Podstawą jest rozkład jazdy opublikowany na stronie internetowej Ogólnopolska Baza Kolejowa. Niestety nie sposób pamiętać, co do minuty przyjazdów czy odjazdów pociągów osobowych. Wraz z przypomnieniem sobie godzin, włącza się pamięć dotycząca poszczególnych składów pasażerskich. Zaznaczam, ze mogą być drobne nieścisłości, co do poszczególnych danych, ale będę się starał opisać to, co mam w pamięci. Pytanie, dlaczego akurat rok 1985, odpowiedź – wówczas stacja Ełk osobowa była w kwiecie znaczenia, jako ważny węzeł kolejowy pomiędzy miastami Olsztyn i Białystok. To także ważne dla miłośników kolei, których dziś jest sporo widocznych w mediach, społecznościowych.  Zatem do pisania czas, mam nadzieje, że wyjdzie dobrze, jak na wspomnienia z przed 38 lat.  

Przyjazdy

Opis relacji

0.10

Peron 2

Tor 5

Z Olsztyna przez Korsze, skład stacji ( 4 pulmany) Olsztyn, MD (SP 45) Olsztyn, drużyna RS Ełk, pociąg cieszący się sporą frekwencją, kończył bieg, wielu podróżnych oczekiwało na połączenie w kierunku Białegostoku w dworcowej świetlicy czy barze, latem podróżni zajmowali miejsca w podstawionym już składzie przy peronie 3.

0.39

Peron 1

Tor 2

Z Olsztyna przez Mrągowo, skład stacji Olsztyn ( 4 Bipa lub 4 pulmany, wagon pocztowy stacji Olsztyn) MD (SP 45) Olsztyn, drużyna RS Ełk, pociąg cieszący się frekwencją, kończył bieg, wielu podróżnych w kierunku Białegostoku,.

0.40

Peron 2

Tor 1

Ze Szczytna przez Pisz, skład stacji Ełk ( 4 Bipa) MD Ełk ( Ol 49 tendrem do przodu, jak w Szczytnie była uszkodzona obrotnica) drużyna RS Szczytno, pociąg kończył bieg, miał połączenie pośrednie ze stacją Olsztyn na stacji Szczytno, frekwencja minimalna.  

1.26

Peron 2

Tor 5

Z Gołdapi przez Olecko, skład stacji Ełk ( 4 Bipa) MD Ełk (Ol 49), drużyna RS Ełk, pociąg z minimalną frekwencją na stacji końcowej, kończył bieg, na odcinku Gołdap - Olecko po sobotnich dyskotekach wracało wielu uczestników tych zabaw.

2.40

Peron 2

Tor 5

Z Suwałk przez Olecko, skład stacji Olsztyn ( 4 Bipa lub 4 pulmany), MD Ełk ( Ol 49, Ty2) drużyna RS Suwałki, pociąg przejściowy do Olsztyna przez Korsze, frekwencja minimalna do stacji Ełk, skomunikowanie do stacji Białystok, 2 skomunikowania do stacji Olsztyn przez Orzysz i Szczytno.

 6.04

Peron 3

Tor 7

Z Łodzi Fabrycznej przez Białystok, skład stacja Łódź Fabryczna ( 4 pulmany + wagon pocztowy stacji Białystok na odcinku Białystok – Ełk) MD Białystok (SP 45) drużyna RS Białystok, pociąg kończył bieg, frekwencja spora, wielu podróżnych to pracownicy zakładów pracy w Ełku, pierwszy pociąg z kierunku Grajewa, wagon pocztowy na stacji Ełk był odczepiany, oczekiwał na popołudniowe przełączenie do pociągu w kierunku Gołdapi,

6.14

Peron 2

Tor 5

Z Giżycka, skład stacja Ełk ( 2 Bipa) MD Ełk (Ty2 tendrem do przodu) drużyna RS Ełk, pociąg kończył bieg, frekwencja spora, wielu podróżnych to pracownicy ełckich zakładów pracy, skład stacji Ełk, jako 2 Bipa obsługiwał linie Giżycko – Kruklanki, stacjonował na stacji Giżycko.

6.27

Peron 1

Tor 6

Z Ruciane Nida przez Pisz, skład stacji Warszawa Szczęśliwice (Pulmany) MD Ełk (Ol 49) drużyna RS Ełk, pociąg kończył bieg, frekwencja spora, wielu podróżnych to pracownicy ełckich zakładów pracy.

6.29

Peron 3

Tor 9

Z Gołdapi przez Olecko, skład stacja Warszawa Szczęśliwice ( pulmany) MD Ełk (Ol 49, Ty 2) drużyna RS Ełk, pociąg kończył bieg, frekwencja spora, wielu podróżnych to pracownicy ełckich zakładów pracy.

6.38

Peron 1

Tor 2

Z Mikołajek przez Orzysz, skład stacji Ełk (4 Bipa) MD Ełk (Ol 49) drużyna RS Ełk, pociąg kończył bieg, frekwencja spora, wielu podróżnych to pracownicy ełckich zakładów pracy,

Pociąg ze stacji Mrągowo jako służbowy do stacji Mikołajki.

6.40

Peron 2

Tor 1

Ze Szczecina przez Gdynię, Olsztyn, Korsze, skład stacji Szczecin (Pulmany klasy 1 -2, wagon barowy WARS, wagon sypialny, kuszetka, bagażowy, pocztowy) MD Białystok (SU 46) drużyna RS Olsztyn, pociąg przejściowy dalej do Białegostoku, frekwencja spora, pracownicy ełckich zakładów pracy, uczniowie szkół średnich, rozkładowe oględziny techniczne WGW o Ełk.

6.52

Peron 1

Tor 6

Z Osowca przez Grajewo, skład stacji Ełk (4 Bipa) MD Ełk (Ol 49, Ty 2) drużyna RS Ełk, pociąg kończył bieg, frekwencja spora, wielu podróżnych to pracownicy ełckich zakładów pracy, także wielu uczni ełckich średnich szkół – nie było wówczas dogodnego polaczenia od strony Grajewa dla uczni do godziny 8.00

7.15

Peron 2

Tor 5

Z Suwałk przez Olecko, skład stacji Ełk ( 4 Bipa lub 2 Bipa) MD Suwałki (Ty 2) drużyna RS Ełk, pociąg kończył bieg, frekwencja spora, pracownicy ełckich zakładów pracy, uczniowie ełckich szkół średnich, parowóz po oporządzeniu, podgrzewał skład podczas mycia okresowego stacji macierzystej Ełk, przy rampie nr 4, tor 22 w okresie sezonu ogrzewania, skomunikowanie do stacji Białystok, do stacji Mrągowo.

7. 20

Peron 2

Tor 1

Z Wrocławia przez Poznań, Toruń, Olsztyn, Korsze, skład stacji Wrocław ( pulmany klasy 1 – 2, wagon barowy WARS, wagon sypialny, kuszetka, bagażowy), MD Białystok (SU 46), drużyna RS Białystok, pociąg przejściowy, dalej do Białegostoku, frekwencja spora, rozkładowe oględziny techniczne WGW o Ełk, skomunikowanie do stacji Suwałki ( w Olecku do Gołdapi), Mrągowa przez Orzysz.

7.24

Peron 1

Tor 2

Z Warszawy Zachodniej przez Działdowo, Olsztyn, Szczytno, skład stacji Warszawa Szczęśliwie ( pulmany klasa 1 – 2, wagon bagażowy, wagon barowy WARS) MD Olsztyn (SP 45) drużyna RS Działdowo, pociąg kończył bieg, frekwencja spora, uczniowie ełckich szkół średnich, skład odstawiany do sprzątania, nawodnienia i drobnych napraw na tor 3

Skomunikowanie do stacji Suwałki, w Olecku do Gołdapi, do stacji Mrągowo, do Białegostoku.

7.40

Peron 3

Tor 9

Z Olsztyna przez Orzysz, skład stacji Białystok ( pulmany klasa 1 – 2, wagon bagażowy) MD Olsztyn ( SP 45) drużyna RS Olsztyn, pociąg kończył bieg, frekwencja spora, uczniowie ełckich szkół średnich, skomunikowanie do stacji Suwałki, w Olecku do Gołdapi, do Białegostoku.

8.26

Peron 2

Tor 1

Z Korsz przez Giżycko, skład stacji Korsze ( 2 ryflaki) MD Olsztyn (SP 45) drużyna RS Olsztyn, pociąg kończył bieg, frekwencja spora, obsługa trakcyjna – w poprzednich rozkładach – TKT 48 MD Korsze, SN 61 MD Olsztyn. Liczba 2 wagonów na dłuższych trasach wówczas była dość rzadka, skład ten przechodził na relacje Ełk – Olsztyn przez Korsze, zatem 2 ryflaki były ograniczeniem dla podróżnych.

8.56

Peron 2

Tor 5

Z Poznania przez Toruń, Olsztyn, Korsze, skład stacji Poznań ( pulmany klasa 1 – 2) MD Iława (ST 44) drużyna RS Olsztyn, pociąg kończył bieg, frekwencja spora – pociąg sezonowy, w okresie grzewczym w wybrane dni, MD Olsztyn (SP 45)

9.20

Peron 1

Tor 2

Z Raciborza przez Katowice, Warszawę, Działdowo, Olsztyn, Szczytno, skład stacji Racibórz ( Pulmany klasa 1-2) MD Olsztyn (SP 45) drużyna RS Działdowo, pociąg kończył bieg, frekwencja spora, pociąg sezonowy, także w okresie zimowym w wybrane dni, wagony były przeglądem Górnego Śląska, trafiały się ze stacji macierzystych takich jak, Katowice, Gliwice, Rybnik, Bielsko – Biała, Orzesze, swego czasu bywały składy 4 Bipa + 2 Bipa do tego 2 wagony klasy 1, także bywały wagony typu 120 A – zwane stodołami, a jazda na tak długiej trasie wymagała cierpliwości i pokory. Skomunikowanie do stacji Olsztyn przez Korsze.

9.24

Peron 3

Tor 9

Z Białegostoku, skład stacji Białystok ( 6 pulmanów 2 klasy) MD Białystok ( SP 45) drużyna RS Ełk, pociąg kończył bieg, frekwencja spora, skomunikowanie do stacji Olsztyn przez Korsze.

9.40

Peron 3

Tor 9

Z Łodzi Fabrycznej przez Warszawę, Działdowo, Olsztyn, Mikołajki, skład stacji Łódź Fabryczna ( pulmany klasa 1- 2, wagony piętrowe tzw. Bohuny) MD Olsztyn (SP 45) drużyna RS Ełk? Lub Działdowo? Pociąg kończył bieg, frekwencja na stacji Ełk średnia, większa na stacjach Mrągowo, Mikołajki, stacja Ełk, jako miejsce techniczno – sanitarne.

Skomunikowanie z pociągiem do Olsztyna przez Giżycko, pociąg funkcjonował, jako przyspieszony, z postojami na wskazanych przystankach. Pociąg sezonowy.

10.23

Peron 3

Tor 7

Z Gołdapi przez Olecko, skład stacji Ełk (4 Bipa) MD Ełk (Ol49, Ty 2) drużyna RS Ełk, pociąg kończył bieg, frekwencja spora, na stacji Olecko było skomunikowanie z pociągiem z Suwałk.

11.48

Peron 1

Tor 2

 

Z Białegostoku, skład stacji Białystok ( pulmany, klasa 1 – 2, wagon bagażowy) MD Białystok (SP 45), drużyna RS Ełk, pociąg przejściowy, dalej do Gdyni przez Pisz, Olsztyn, Elbląg, Gdańsk, frekwencja spora, skomunikowanie do stacji Suwałki przez Olecko, na tej stacji do Gołdapi, 2 skomunikowania stacji do Olsztyn przez Korsze i Mikołajki,

11.58

Peron 1

Tor 6

Z Olsztyna przez Szczytno, skład stacji Olsztyn (4 Bipa) MD Olsztyn (SP 45) drużyna RS Szczytno, pociąg przejściowy, jako do Olsztyna przez Orzysz, bez sprzątania, frekwencja spora, skomunikowanie do stacji Białystok, Suwałki a z Olecka do Gołdapi, 2 pociągi do Olsztyna przez Orzysz i Korsze.

12.00

Peron 2

Tor 5

Z Olsztyna przez Giżycko, skład stacji Olsztyn ( 4 pulmany, 4 Bipa) MD Olsztyn (SP 45) drużyna RS Ełk, pociąg przejściowy do stacji Suwałki, w Olecku skomunikowanie do Gołdapi, w Ełku skomunikowanie do Białegostoku, 2 x do Olsztyna przez Pisz i Orzysz.

12.10

Peron 3

Tor 7

Z Olsztyna przez Orzysz, skład stacji Olsztyn ( 4 Bipa, wagon pocztowy) MD Olsztyn ( SP 45) RS Ełk, pociąg kończył bieg, frekwencja spora, skomunikowanie do stacji Białystok, Suwałk a w Olecku do Gołdapi, 2 x do Olsztyna przez Pisz i Giżycko.

13.40

Peron 1

Tor 6

Z Zakopanego przez Kraków, Toruń, Olsztyn, Korsze, skład stacji Kraków Płaszów ( 4 pulmany, klasa 1 – 2) MD Olsztyn ( SP 45) drużyna RS Olsztyn, pociąg sezonowy, kończył bieg, frekwencja spora, skomunikowanie do stacji Suwałki przez Olecko,

14.06

Peron 2

Tor 5

Z Suwałk przez Olecko, skład stacji Ełk (4 Bipa) MD Ełk (Ol 49, Ty 2) drużyna RS Suwałki, pociąg kończył bieg, frekwencja spora, na stacji Olecko było skomunikowanie z pociągiem z Gołdapi, skomunikowanie z pociągami do Białegostoku, Olsztyna przez Korsze, do Szczytna przez Pisz i do Orzysza.

14.13

Peron 1

Tor 2

Z Mrągowa przez Orzysz, skład stacji Ełk ( 4 Bipa) MD Ełk (Ol 49) RS Ełk pociąg kończył bieg, frekwencja spora, skomunikowanie z pociągami do stacji Białystok, Suwałki przez Olecko, Szczytna przez Pisz, Olsztyna przez Korsze.

16.04

Z Warszawy Zachodniej przez Białystok, skład stacji Warszawa Szczęśliwice ( pulmany klasa 1 – 2, na stacji Ełk dodawano wagon pocztowy do Gołdapi) MD Ełk (Ol 49) RS Białystok, pociąg przejściowy do Gołdapi przez Olecko, gdzie było skomunikowanie do stacji Suwałki, frekwencja spora, skomunikowanie z pociągiem do Olsztyna przez Orzysz

16.22

Peron 1

Tor 2

Z Gdyni przez Elbląg, Olsztyn, Szczytno, skład stacji Białystok (pulmany klasa 1 – 2, wagon bagażowy, pocztowy) MD Olsztyn (SP 45) drużyna RS Ełk, pociąg przejściowy dalej do Białegostoku, frekwencja spora, skomunikowanie z pociągiem do Gołdapi, w Olecku skomunikowanie do Suwałk, do Olsztyna przez Orzysz.

16.32

Peron 1

Tor 6

Z Olsztyna przez Korsze, skład stacji Olsztyn (4 Bipa) MD Olsztyn ( Pt 47) drużyna RS Olsztyn, pociąg kończył bieg, frekwencja spora, skomunikowanie do stacji Białystok, do Gołdapi a w Olecku skomunikowanie do Suwałk.

17.55

Peron 1

Tor 2

Z Orzysza, skład stacji Ełk ( 4 Bipa lub 2 Bipa) MD Ełk (Ol 49, Ty 2) drużyna RS Ełk, pociąg kończył bieg, frekwencja słaba, skomunikowanie z pociągiem do Olsztyna przez Korsze.

Pociąg kursujący w dni robocze.

18.18

Peron 2

Tor 1

Z Białegostoku, skład stacja Białystok ( pulmany klasa 1 – 2, wagon bagażowy) MD Białystok ( SP 45) drużyna RS Olsztyn, pociąg przejściowy do Olsztyna przez Korsze, frekwencja spora.

18.31

Peron 3

Tor 7

Z Suwałk przez Olecko, skład stacji Olsztyn ( 4 Bipa lub 4 pulmany) MD Ełk (Ol 49, Ty 2) drużyna RS Suwałki, pociąg kończył bieg, frekwencja spora, na stacji Olecko skomunikowanie z pociągiem z Gołdapi, skomunikowanie do stacji Olsztyn przez Korsze

19.25

Peron 2

Tor 5

Z Warszawy Zachodniej przez Działdowo, Olsztyn, Korsze, skład stacji Warszawa Szczęśliwice ( Pulmany 1 – 2 klasa, wagon bagażowy, wagon barowy WARS) MD Olsztyn ( SP 45) drużyna RS Ełk, pociąg kończy bieg, frekwencja spora, skład dzielono na dwie części, 1 część, jako pociąg do Rucianej Nida na godz. 22.38, 2 część do Gołdapi na 22.51 Skomunikowanie do Osowca, Mrągowa, Olsztyna przez Pisz, Suwałk a w Olecku przesiadka do Gołdapi.

19.28

Peron 1

Tor 2

Z Olsztyna przez Szczytno, skład stacji Ełk (4 Bipa), MDp Szczytno ( Ty 42) drużyna RS Ełk, pociąg kończył bieg, frekwencja spora, komunikowanie do Osowca, Mrągowa, Suwałk a w Olecku przesiadka do Gołdapi, do Szczecina przez Korsze.

19.32

Peron 3

Tor 7

Z Białegostoku, skład stacja Łódź Fabryczna ( 4 pulmany klasa 1 – 2) MD Białystok (SP 45) drużyna RS Ełk, skład kończy bieg, frekwencja spora, skomunikowanie do Suwałk a w Olecku przesiadka do Gołdapi, do Mrągowa, do Olsztyna przez Pisz,

19.40

Peron 1

Tor 6

Z Olsztyna przez Mrągowo, skład stacji Olsztyn ( 4 Bipa lub 4 pulmany) MD Olsztyn (Pt 47) drużyna RS Ełk, pociąg kończył bieg, frekwencja spora, skomunikowanie do Osowca, do Suwałk a w Olecku przesiadka do Gołdapi, do Olsztyna przez Pisz.

20.20

Peron 2

Tor 1

Z Białegostoku, skład stacji Szczecin ( pulmany klasa 1 – 2, wagon bagażowy, pocztowy, bar WARS, sypialny, kuszetka), MD Białystok (SU 46) drużyna RS Olsztyn, pociąg przejściowy dalej do Szczecina przez Korsze, Olsztyn, Elbląg, Gdańsk, Gdynię, Słupsk, Koszalin, frekwencja spora, w sezonie tłumnie, skomunikowanie do Mrągowa, rozkładowe oględziny techniczne WGW o Ełk.

22.08

Peron 3

Tor 9

Z Gołdapi przez Olecko, skład stacji Warszawa Szczęśliwice ( 4 pulmany klasa 1 – 2, wagon pocztowy) MD Ełk ( Ol 49, Ty 2) drużyna RS Białystok, frekwencja spora, pociąg kończył bieg, na stacji Olecko skomunikowany z pociągiem z Suwałk, wagon pocztowy był przełączany do pociągu do Łodzi Fabrycznej( odjazd. 22.25)  na odcinku Ełk – Białystok. 

22.16

Peron 12

Tor 1

Z Białegostoku, skład stacji Wrocław ( pulmany klasa 1 – 2, wagon bagażowy, bar WARS, sypialny, kuszetka), MD Białystok ( SU 46) drużyna RS Białystok, pociąg przejściowy dalej do Wrocławia przez Korsze, Olsztyn, Toruń, Poznań, skomunikowanie do stacji Gołdap przez Olecko, do Rucianej Nidy przez Pisz, rozkładowe oględziny techniczne WGW o Ełk.

23.28

Peron 3 tor 7

Z Białegostoku, skład stacja Warszawa Szczęśliwice( pulmany klasa 1 – 2) MD Białystok ( SU46) drużyna RS Ełk, pociąg kończył bieg, frekwencja średnia.  

 

Dane godzin przyjazdów z Sieciowego Rozkładu Jazdy PKP 1985 – 1986, źródło danych: Ogólnopolska Baza Kolejowa

Dane dotyczące relacji, składów wagonowych, lokomotyw, drużyn konduktorskich, peronów i torów przybycia, innych informacji pochodzą z pamięci autora blogu.


Odjazdy

Opis relacji

2.46

Pero 1

Tor 2

Do Olsztyna przez Orzysz, skład stacji Olsztyn ( 4 Bipa lub 4 pulmany) MD Olsztyn ( Pt 47) drużyna RS Ełk, pociąg skomunikowany z pociągiem z Suwałk przez Olecko ( p 2.40) frekwencja początkowa słaba, zmiana kierunku jazdy.

2.56

Peron 2

Tor 5

Do Olsztyna przez Korsze, skład stacji Olsztyn ( 4 Bipa lub 4 pulmany) MD Olsztyn ( SP 45) drużyna RS Ełk, pociąg przejściowy z Suwałk przez Olecko ( p 2.40) frekwencja początkowa słaba, 

3.00

Peron 3

Tor 9

Do Białegostoku, skład stacji Warszawa Szczęśliwice ( 4 pulmany klasa 1 – 2, wagon pocztowy) MD Ełk (Ol 49 kominem do przodu) drużyna RS Ełk, pociąg skomunikowany z pociągiem z Suwałk przez Olecko( p 2.40) frekwencja spora, wielu podróżnych kontynuujących podróż z kierunku Olsztyna przez Korsze ( p 0.10 i przez Orzysz ( p. 0.39). 

3.06

Peron 3

Tor 9

Do Suwałk przez Olecko, skład stacji Ełk ( 4 Bipa) MD Ełk (Ol 49, Ty 2) drużyna RS Suwałki, frekwencja początkowa słaba, zdarzali się podróżni kontynuujący podróż z kierunku Olsztyna przez Korsze (p 0.10) i Orzysz ( p 0.39)

3.33

Peron 1

Tor 6

Do Olsztyna przez Szczytno, skład stacji Olsztyn ( 4 Bipa, 4 pulmany) MD Olsztyn (SP 45) drużyna RS Szczytno, frekwencja początkowa słaba, pociąg skomunikowany z pociągiem z Suwałk przez Olecko ( p 2.40)

4.29

Peron 3

Tor 7

Do Białegostoku, skład stacji Warszawa Szczęśliwice ( pulmany klasa 1 – 2) MD Białystok (SU 46) drużyna RS Ełk, frekwencja początkowa średnia.

5.16

Peron 2

Tor 5

Do Gołdapi przez Olecko, skład stacji Ełk (4 Bipa) MD Ełk (Ol 49, Ty 2) drużyna RS Ełk, frekwencja początkowa średnia.

5.20

Peron 3

Tor 7

Do Olsztyna przez Korsze, skład stacji Olsztyn ( 4 pulmany) MD Olsztyn (SP 45) drużyna RS Ełk, frekwencja początkowa średnia,

5.27

Peron 1

Tor 6

Do Olsztyna przez Szczytno, skład stacji Ełk ( 4 Bipa) MDp Szczytno (Ty 42) drużyną RS Ełk, frekwencja początkowa średnia.

6.55

Peron 2

Tor 1

Do Białegostoku, skład stacji Szczecin ( pulmany klasa 1 – 2, wagon bagażowy, pocztowy, bar WARS, sypialny, kuszetka) MD Białystok ( SU 46) drużyna RS Olsztyn, frekwencja spora, pociąg przejściowy ze Szczecina przez Koszalin, Gdynię, Elbląg, Olsztyn, Korsze

Rozkładowe oględziny techniczne WGW o Ełk. Pociąg skomunikowany z pociągami z Gołdapi, Mikołajki, Rucianej Nida. Bez wymiany lokomotywy.

7.35

Peron 2

Tor 1

Do Białegostoku, skład stacji Wrocław ( pulmany klasa 1 – 2,, wagon bagażowy, bar WARS, sypialny, kuszetka) MD Białystok ( SU 46) drużyna RS Białystok, frekwencja spora, pociąg przejściowy z Wrocławia przez Poznań, Toruń, Olsztyn, Korsze, Rozkładowe oględziny techniczne WGW o Ełk, pociąg skomunikowany z pociągami z Suwałk przez Olecko, Warszawy Zachodniej przez Szczytno.  Bez wymiany lokomotywy.

8.00

Peron1 tor 6

Do Mrągowa przez Orzysz, skład stacji Ełk (4 Bipa) MD Ełk ((Ol 49) drużyna RS Ełk, frekwencja średnia, na stacji Mrągowo brak było skomunikowania do Olsztyna, zapewne pociąg cieszyłby się większym powodzeniem podróżnych.

8.31

Peron 2

Tor 5

Do Suwałk przez Olecko, skład stacji Ełk (4 Bipa lub 2 Bipa) MD Ełk (Ol 49) drużyna RS Suwałki frekwencja spora, na stacji Olecko pociąg miał skomunikowanie do Gołdapi,

8.34

Peron 3

Tor 7

Do Białegostoku, skład stacji Łódź Fabryczna ( 4 pulmany klasa 1 – 2) MD Białystok ( SP 45) drużyna RS Olsztyn, frekwencja spora,

9.55

Peron 2

Tor 1

Do Olsztyna przez Korsze, skład stacji Korsze (2 ryflaki) MD Olsztyn ( SP 45) drużyna RS Olsztyn, frekwencja spora, jeszcze na początku lat 80 tych pociąg obsługiwało MD Korsze ( TKT 48) lub SN 61 z MD Olsztyn.

10.39

Peron 2

Tor 5

Do Poznania przez Korsze, Olsztyn, Toruń, skład stacji Poznań ( pulmany klasa 1 – 2) MD Iława ( ST 44 do Torunia) drużyna RS Olsztyn, frekwencja średnia ( zapewne wzrastała od stacji Giżycko) a stacja Ełk służyła, jako zaplecze techniczne W okresie grzewczym w wyznaczone dni kursowania pociągu, obsługa przez MD Olsztyn (SP 45) pociąg sezonowy.

12.16

Peron 2

Tor 5

Do Suwałk przez Olecko, skład stacji Olsztyn ( 4 Bipa lub 4 Pulmany) MD Suwałki ( Ty 2) drużyna RS Suwałki frekwencja spora, skomunikowanie z pociągami z Białegostoku (p 11.48) z Olsztyna przez Pisz ( p 11.58) Olsztyna przez Orzysz ( p 12.10) pociąg miał skomunikowanie na stacji Olecko skomunikowanie do Gołdapi, zmiana kierunku jazdy

12.20

Peron 1

Tor 2

Do Gdyni Głównej przez Pisz, Olsztyn, Elbląg, Gdańsk, skład stacji Białystok ( pulmany klasa 1 – 2, wagon bagażowy, wagon pocztowy) MD Olsztyn ( SP 45) drużyna RS Ełk, frekwencja spora, zmiana kierunku jazdy,

12.20

Peron 2

Tor 1

Do Warszawy Zachodniej przez Korsze, Olsztyn, Działdowo, skład stacji Warszawa Szczęśliwice ( pulmany klasa 1 – 2, wagon bagażowy, bar WARS) MD Olsztyn ( SP 45) drużyna RS Ełk, frekwencja spora, skomunikowanie z pociągiem z Białegostoku ( p 11.48)

Ciekawostka – w tej relacji kursował skład zestawiony z 4 Bipa stacji Ełk oraz 2 wagony klasy 1 i wagon barowy WARS stacja Warszawa Szczęśliwice, rok kurowania nie pamiętam.

12.35

Peron 1

Tor 6

Do Olsztyna przez Orzysz, skład stacji Olsztyn ( 4 Bipa), MD Olsztyn ( SP 45) drużyna RS Ełk, frekwencja spora, skomunikowanie z pociągiem z Białegostoku ( p 11.48) Ciekawostka – pociąg był przejściowy, skład i lokomotywa od pociągu z Olsztyna przez Szczytno ( p 11.58) pociąg nie był poddany sprzątaniu na stacji Ełk, obsada lokomotywy także bez zmiany.

14.25

Peron 3

Tor 9

Do Suwałk przez Olecko, skład stacji Ełk ( 4 Bipa) MD Ełk (Ol 49) drużyna RS Ełk, frekwencja spora, pracownicy i uczniowie.

15.10

Peron 2

Tor 1

Do Białegostoku, skład stacji Białystok ( 6 pulmanów, klasa 2) MD Białystok ( SP 45) drużyna RS Białystok, frekwencja spora, pracownicy i uczniowie,

15.14

Peron 1

Tor 2

Do Orzysza, skład stacji Ełk (4 Bipa lub 2 Bipa) MD Ełk (Ol 49, Ty 2) drużyna RS Ełk, frekwencja spora, pracownicy i uczniowie, pociąg kursujący w dni robocze,

15.15

Peron 2

Tor 1

Do Olsztyna przez Korsze, skład stacji Olsztyn (4 Bipa) MD Olsztyn ( SP 45) drużyna RS Ełk, frekwencja spora, pracownicy i uczniowie,   

15.28

Peron 1

Tor 2

Do Szczytna przez Pisz, skład stacji Ełk (4 Bipa) MD Ełk (Ol 49 kominem do przodu, w Szczytnie była obrotnica) drużyna RS Szczytno, frekwencja spora, pracownicy i uczniowie, na stacji Szczytno pociąg był skomunikowany z pociągiem do Olsztyna,  

15.45

Peron 1

Tor 6

Do Zakopanego przez Korsze, Olsztyn, Toruń, Łódź, Kraków, skład stacji Kraków Płaszów ( 4 pulmany, klasa 1 – 2) MD Olszyn ( SP 45) drużyna RS Olsztyn, frekwencja spora, pociąg sezonowy, na stacji Toruń był łączony z pociągiem z Gdyni do Zakopanego.

16.37

Peron 2

Tor 5

Do Gołdapi przez Olecko, skład stacji Warszawa Szczęśliwice ( 4 pulmany klasa 1 – 2, od stacji Ełk wagon pocztowy) MD Ełk ( Ol 49, Ty 2) drużyna RS Białystok, frekwencja spora, pociąg przejściowy z Warszawy Zachodniej przez Białystok (p 16.04) pociąg skomunikowany z pociągami z Gdyni przez Olsztyn, Pisz (p 16.22) i z Olsztyna przez Korsze (p 16.32) a na stacji Olecko skomunikowanie do Suwałk.

16.40

Peron 1

Tor 2

Do Białegostoku, skład stacji Białystok ( pulmany klasa 1 – 2, wagon bagażowy, pocztowy) MD Białystok (SP 45) drużyna RS Ełk, pociąg przejściowy ze stacji Gdynia (p 16.22) skomunikowany z pociągiem z Olsztyna przez Korsze ( p 16.32) zmiana kierunku jazdy.

17.43

Peron 2

Tor 1

Do Raciborza przez Pisz, Olsztyn, Działdowo, Warszawę, Katowice, skład stacji Racibórz (pulmany klasa 1-2,) MD Olsztyn (SP 45) drużyna RS Działdowo, pociąg kończył bieg, frekwencja spora, pociąg sezonowy, także w okresie zimowym w wybrane dni, wagony były przeglądem Górnego Śląska (Katowice, Rybnik, Gliwice, Bielsko Biała, Orzesze) lub 4 Bipa + 2 Bipa do tego 2 wagony klasy 1, także bywały wagony typu 120 A.

18.02

Peron 1

Tor 6

Do Olsztyna przez Orzysz, skład stacji Olsztyn ( 4 Bipa, wagon pocztowy) MD Olsztyn ( SP 45) drużyna RS Olsztyn, frekwencja początkowa średnia,

18.38

Peron 2

Tor 1

Do Olsztyna przez Korsze, skład stacji Białystok ( pulmany klasa 1 – 2, wagon bagażowy) MD Olsztyn (SP 45) drużyna RS Olsztyn, pociąg przejściowy z Białegostoku ( p 18.18) frekwencja spora, wymiana lokomotywy.

19.45

Peron 2

Tor 1

Do Łodzi Fabrycznej przez Orzysz, Olsztyn, Działdowo, Warszawę, skład stacji Łódź Fab.( pulmany klasa 1- 2, wagony piętrowe tzw. Bohuny) MD Olsztyn ( SP 45) drużyna RS Ełk? Lub Działdowo? Pociąg sezonowy w wyznaczone dni kursowania, frekwencja początkowa słaba, skomunikowanie z pociągiem z Białegostoku (p 19.32)  

19.54

Peron 3

Tor 9

Do Warszawy Zachodniej przez Pisz, Olsztyn, Działdowo, skład stacji Warszawa Szczęśliwice ( pulmany klasa 1 – 2, wagon barowy WARS, wagon bagażowy) MD Olsztyn (Pt 47) drużyna RS Działdowo,  skomunikowanie z pociągiem z Białegostoku (p 19.32)  

20.04

Peron 3

Tor 7

Do Giżycka, skład stacji Ełk ( 2 Bipa) MD Ełk ( Ty 2, kominem do przodu, ze względu na manewry w Giżycku) drużyna RS Ełk, frekwencja spora, ostatni pociąg osobowy w kierunku Giżycka. Skomunikowanie z pociągiem z Białegostoku ( 19.32)

20.14

Peron 3

Tor 9

Do Suwałk przez Olecko, skład stacji Olsztyn (4 Bipa lub4 pulmany) MD Ełk (Ol 49, Ty 2) drużyna RS Suwałki, frekwencja spora, pociąg skomunikowany z pociągiem z Białegostoku (p 19.32) na stacji Olecko skomunikowanie z pociągiem do Gołdapi.

20.30

Peron 2

Tor 1

Do Szczecina przez Korsze, Olsztyn, Elbląg, Gdańsk, Gdynię, Słupsk, Koszalin, skład stacji Szczecin ( pulmany klasa 1 – 2, wagon bagażowy, pocztowy, barowy WARS, sypialny, kuszetka) MD Białystok ( SU 46) drużyna RS Olsztyn. Pociąg przejściowy ( p 20.20 z Białegostoku) Rozkładowe oględziny techniczne WGW o Ełk, bez wymiany lokomotywy.

20.38

Peron 1

Tor 2

Do Mrągowa przez Orzysz, skład stacji Ełk ( 4 Bipa) MD Ełk (Ol 49) drużyna RS Ełk, frekwencja spora, ostatni pociąg w kierunku Orzysza.

20.38

Peron 3

Tor 9

Do Osowca przez Grajewo, skład stacji Ełk ( 4 Bipa) MD Ełk ( Ty 2) drużyna RS Ełk, frekwencja spora, skomunikowany z pociągami z Olsztyna przez Pisz ( p 19.28) z Warszawy Zach. przez Korsze ( p 19.25) z Olsztyna przez Orzysz ( p 19.40) Skład podstawiany był na torze 9, pomiędzy pociągami do Warszawy Zach przez Pisz ( od. 19.54) i do Suwałk przez Olecko ( od. 20.14) z powodu zajętości torów na stacji Ełk Osobowa.

22.25

Peron 3 tor 7

Do Łodzi Fabrycznej, skład stacji Łódź Fabryczna (4 pulmany klasa 1 – 2, wagon pocztowy) MD Białystok ( SP 45) drużyna RS Białystok, frekwencja spora, skomunikowany z pociągiem z Gołdapi ( p 22.08) na stacji Ełk przełączenie wagonu pocztowego z Gołdapi do Białegostoku. Na stacji Białystok łączenie z pociągiem z Suwałk do Łodzi Fabrycznej.

22.28

Peron 2 tor 1

Do Wrocławia przez Korsze, Olsztyn, Toruń, Poznań, skład stacji Wrocław ( pulmany klasa 1 – 2, wagon bagażowy, kuszetka, sypialny, barowy WARS) MD Białystok ( SU 46) drużyna RS Białystok, pociąg przejściowy ( p 22.14 z Białegostoku)) Rozkładowe oględziny techniczne WGW o Ełk, bez wymiany lokomotywy.

22.38

Peron 1

Tor 2

Do Rucianej Nida przez Pisz, skład stacji Warszawa Szczęśliwice ( pulmany) MD Ełk ( Ol 49) drużyna RS Ełk, frekwencja początkowa słaba, skomunikowanie z pociągiem z Białegostoku (p 22.14) wagony od składu z Warszawy Zach. ( p 19.25)

22.51

Peron 2 tor 5

   Do Gołdapi przez Olecko, skład stacji Warszawa Szczęśliwice ( pulmany) MD Ełk ( Ol 49, Ty 2) drużyna RS Ełk) frekwencja początkowa słaba, skomunikowanie z pociągiem z Białegostoku (p 22.14) wagony od składu z Warszawy Zach. ( p 19.25)

 

Dane godzin odjazdów z Sieciowego Rozkładu Jazdy PKP 1985 – 1986, źródło danych: Ogólnopolska Baza Kolejowa

 https://www.bazakolejowa.pl/

Dane dotyczące relacji, składów wagonowych, lokomotyw, drużyn konduktorskich, peronów i torów przybycia, innych informacji pochodzą z pamięci autora blogu.


dodano 27 09 2023 r.




 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz